Wyjątkowy projekt studentów POLYCOMP
Koło naukowe POLYCOMP zajmuj się kompleksowym wytwarzaniem elementów kompozytowych – od wykonania trójwymiarowego skanu części, przez projektowanie CAD, druk 3D prototypów, po wytwarzanie form i elementów kompozytowych. Koło naukowe swoją działalność rozpoczęło w marcu 2025 r. Autorami projektu są Filip Mordka, Kacper Barański i Julia Różycka.
Studenci prace nad samochodem rozpoczęli jeszcze przed powstaniem koła. Wybór padł na Alfę Romeo Brera, ponieważ model ten nie tylko stanowił ogromne wyzwanie, lecz także dodawał wyjątkowości projektu – nietypowy, mało popularny model o ciekawej linii nadwozia. W konstrukcji trudno jest znaleźć fabryczny element samochodu. Auto zostało rozebrane do ostatniej śrubki.
Zawieszenie. Na podstawie gwintowanego zawieszenia o zmiennej twardości studenci wykonali customowy zestaw zawieszenia pneumatycznego – poduszki i ich mocowania zostały zaprojektowane i wyfrezowane w aluminium, przewody pneumatyczne do każdej z poduszek poprowadzono wewnątrz ramy samochodu. Aby zawieszenie działało, niezbędne było stworzenie układu sterowania oraz instalacji elektrycznej z bagażnika do panelu sterowania kierowcy. Panel sterowania został wykonany
z ABS na bazie skanu 3D wnętrza auta. Do obsługi układu pneumatycznego studenci wykorzystali sterowalną elektronicznie wyspę zaworową, do której podłączono zawory, czujniki oraz kompresory i butle wyeksponowane w bagażniku. Butle na sprężone powietrze zostały pomalowane markerami akrylowymi we wzory o tematyce marki samochodu przez studentkę wydziału zarządzania Julię Różycką. Cały układ pozwala zmieniać wysokość oraz twardość zawieszenia każdego z kół, co jest niezbędne m.in. przy przejeżdżaniu przez progi zwalniające.
Silnik. Silnik jest jednostką wysokoprężną o pojemności 2.4 litra, jednak z seryjnie produkowanego motoru został jedynie słupek z tłokami, korbowodami i wałem. Głowica została przystosowana pod większe zawory, układ dolotowy powiększany i wykonany na wzór seryjnego. Studenci sami również zespawali cały układ wydechowy. Wiele układów, jak np. układ olejowy czy układ wspomagania, zostało wykonane z innych komponentów, przeniesione w inne miejsca w komorze silnika nadając unikatowego wyglądu. Silnik został doposażony dodatkowo w większą chłodnicę wody, potężny intercooler i chłodnicę oleju. Zaimplementowano turbinę z silnika 3.0TDI po modyfikacjach – wirniki zostały frezowane w cnc, co znacząco zwiększyło wydajność sprężarki. W komorze silnika wyznaczono miejsce na filtr powietrza, oddzielając go od ciepłego powietrza silnika przy użyciu płyty z włókna węglowego. Unikatowe pokrywy silnika i akumulatora zostały wykonane z płyt z kutego włókna węglowego. Aby uzyskać jeszcze lepszy efekt, silnik został wyciągnięty, a komora silnika pomalowana na złoto przy użyciu polimerów natryskowych.
Wnętrze. Słupki wewnątrz samochodu zostały wykonane z włókna węglowego, tak samo jak gałka zmiany biegów, dekory wnętrza i elementy kierownicy. Samochód został doposażony w system audio. Do działania systemu niezbędne było stworzenie całej wiązki elektrycznej powiązanej z nowoczesnym radiem, bezpiecznikami, wzmacniaczem umieszczonym w bagażniku oraz głośnikami firmy Audison wraz z subwooferem JBL i mocy maksymalnej 1000W. Wzmacniacz również został pomalowany ręcznie markerami akrylowymi. Płyta bagażnika została zastąpiona płytą z włókna węglowego. W tunelu środkowym znajduje się wcześniej wspomniany panel do sterowania zawieszeniem.
Karoseria. Zmianę wyglądu auta z zewnątrz studenci rozpoczęli od skanu samochodu oraz stworzenia projektu. Po zeskanowaniu całego auta stworzyli kilkanaście projektów, z których wybrali jeden. Elementy potrzebne do stworzenia auta zostały wydrukowane na drukarkach 3D. Na ich podstawie wykonali elementy z włókna węglowego. Elementy te wykorzystano do poszerzenia przedniej i tylnej osi, wykonania lotki umieszczonej na klapie bagażnika, karbonowych drzwi posiadające stalową ramę dla zachowania sztywności. Zmiana wyglądu karoserii sprawiła, że auto jest znacznie szersze od wersji podstawowej, a nawet szersze od Lamborghini Huracan. Maska również została wykonana z włókna węglowego. Studenci zaprojektowali wzmocnienia maski oraz wewnętrzną ramę, która jest doskonale widoczna od wewnątrz samochodu. Maskę polakierowali lakierem matowym, tak aby odróżniała się od reszty samochodu polakierowanej w połysk. Lampy również zostały zmodyfikowane, co również zmieniło wygląd konstrukcji. Auto dostało nowe szerokie felgi, które podkreśliły jego charakter. Stworzono również nakładki progowe, dodatkowo nadające „agresywności” projektowi. Niestety, aby zamontować stworzony przez nas pakiet stylistyczny, niezbędne było pocięcie seryjnej karoserii, która została odbudowana przy użyciu kompozytów. Całości dopełniło oklejenie samochodu w złote wzory przypominające zadrapania oraz mocno wyeksponowane logo Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa.
Auto nie zostałoby zbudowane bez pomocy sponsorów, którym studenci serdecznie dziękują za udzielone wsparcie: Mobil Serwis, Clean Service, RoYale, Carbon Bakery, STS Berg, Valker Design, CS Kompozyty, Surfpol.pl, R&G.
Studenci koła naukowego POLYCOMP biorą udział w wielu wydarzeniach, reprezentując Politechnikę Rzeszowską, m.in. SpeedShow Rzeszów 2025, IX Noc Nauki, Rzeszów, Targi Pracy Networkpower, Podkarpacki Festiwal Nauki i Innowacji.





